Seminarul de parfumuri sustinut de COTY a fost un moment de “back to school” pentru mine, dar in cel mai frumos mod posibil (bine, sa stiti ca mie mi-a placut oricum la scoala). Am avut posibilitatea sa descopar multe detalii interesante despre miros, arome, perceptie si crearea unui parfum. Va spun sincer ca a fost fascinant!
Seminarul a fost sustinut de Danielle Buchmann, Director Technical Perfumery Geneva, care a povestit in detaliu despre istoria parfumurilor, dar si despre limbajul acestora. Mai mult, istoria de peste 100 de ani a companiei COTY a fost transformata intr-o experienta senzoriala desfasurata in spatiul creativ al Maison 13.
Calatoria a inceput cu o expozitie care a reunit cele mai importante momente din universul parfumat COTY – de la inceputurile companiei si primele parfumuri lansate de Francois Coty, pana la povestea moderna a acestuia in care se regasesc colaborarile cu vedete internationale precum Beyonce, David Beckham sau Katy Perry. Din expozitie nu au lipsit parfumurile de lux precum Marc Jacobs, Chloe, Roberto Cavalli sau Cerutti, acum in portofoliul COTY si in Romania.
Fragrace Academy a inceput cu o introducere in lumea aromelor si cu descoperirea abilitatilor noastre de a percepe diverse mirosuri. Mirosul ni se dezvolta inca din inainte de nastere, iar in copilarie fixam foarte multe amintiri prin miros. Daca un copil este expus de mic la multe arome, acestea ii sunt explicate, el va sti mult mai usor sa le identifice si chiar sa lucreze cu el. Si evident, cu cat cunosti mai bine un miros, cu atat il poti identifica mai repede.
In sala am auzit povesti din copilarie despre ciresi infloriti, portocalele de Craciun, painea de casa, mirosuri familiare pe care le stocam undeva si le recunoastem imediat.
Am facut si un exercitiu. Trebuia sa recunoastem 4 mirosuri de citrice, fara sa stim care sunt cu exactitate. O sa va mirati sa vedeti cat de usor se pot confunda mandarina cu grepfruit-ul sau grepfruit-ul cu portocala. Eu sincera sa fiu am nimerit doar lamaia.
Un parfumier experimentat poate recunoaste 4000 de arome, identificand pana la zona de origine a plantei respective, iar oamenii pot ajunge sa cunoasca pana la 10000 de mirosuri (este demonstrat stiintific). Cu toate acestea, focusul nostru este pe 400 de arome pe care le recunoastem.
Am continuat cu alte exercitii in care am incercat sa identificam note lemnoase sau condimentate si am aflat mai multe detalii despre materiile prime. Stiati ca lemnul de santal este unul dintre cele mai scumpe materiale, el valorand cam 2500$/kg? Asta pentru ca procesul de fabricatie a materiei prime pentru parfumuri presupune putrezirea unui copac vechi de 15-20 ani pana cand acesta se transforma intr-o pudra, care apoi este distilata pentru a se extrage uleiul care se foloseste in parfumerie. Iar pretul poate ajunge pana la 4000$/kg pentru lemnul de santal din Australia si este in continua crestere (cu pana la 25% pe an).
Am vorbit despre perceptia mirosurilor, despre nervul olfactiv si despre comparatia simtului oamenilor cu cel al animalelor (ca de exemplu cateii, care au un simt mult mai dezvoltat al mirosului). Si am aflat niste detalii emotionante despre acest simt la bebelusi.
Stiati ca mirosul se dezvolta inca din saptamana 8 de sarcina? Iar pana la 16 saptamani fetusul are tot sistemul dezvoltat. Copilul simte ce mananca mama, ce parfum foloseste, cum miroase ea, toate acestea prin lichidul amiotic. S-au facut si teste in acest sens in care mamele au folosit in ultimele 3 saptamani de sarcina un parfum pe care nu l-au mai purtat apoi. Apoi langa patuturile bebelusilor au fost puse la capat 2 arome diferite. Iar copiii au avut tendinta de a se duce spre partea patului unde descopereau aroma cunoscuta. Wow, nu-i asa?
Deci toate experientele acestea au un impact major asupra felului in care vom percepe mirosurile si asupra celor care ne vor placea.
Seminarul a continuat cu o istorie a parfumurilor si cu un ultim experiment. Am mirosit separat arome de limete, scortisoara si vanilin. Le-am procesat, ne-au placut, a fost interesant. Dar ceea ce a fost si mai interesant a fost ca cele 3 mostre imbibate in aceste uleiuri, puse una peste alta dadeau exact mirosul de Coca-Cola.
Si am ajuns la partea practica! Aici am creat un moodboard (al meu este tot mov, evident!), ne-am obisnuit cu uleiurile de pe masa de lucru, ne-am pus ochelarii si am trecut la treaba.
Am incercat sa creez o prima reteta cu 30 parti Maltol, 10 Mosc alb, 20 Patchouli, 10 Lily of the valley, 10 Estragol si 20 mandarina. Mi s-a parut totusi ca este prea incarcata si am renuntat la Lily of the valley si am mai schimbat proportiile. Asa ca am optat pentru 40 Maltol (trebuia sa fie mai dulce), 10 Mosc alb, 30 Patchouli, 10 Estragol si 10 mandarina. Parca nici combinatia aceasta nu m-a incantat chiar atat de mult si cum a treia oara e cu noroc am nimerit reteta perfecta. M-am limitat doar la 4 uleiuri, am umblat putin la proportii si am obtinut parfumul FMWG.
Acesta are o aroma puternica, dulce, ceva note de mov, rezista mult pe piele si are un ambalaj imbracat in piele cu un aspect edgy si rock chic.
Experienta a fost una deosebita, m-am bucurat sa aflu atat de multe noi informatii pe care sa le impart cu voi, iar crearea parfumului a fost un vis indeplinit.
Pentru voi cum ar atata parfumul pe care l-ati crea? Chiar sunt curioasa sa stiu!
Pana data viitoare,
From Mona with Gloss
Ce experienta interesanta. Mi-ar fi placut tare mult sa iau parte la acest eveniment 🙂
Am aflat foarte multe lucruri noi din articolul tau 🙂
Cred ca eu nu as fi stiut ce sa aleg, m-as fi hotarat greu la cateva uleiuri, cu siguranta imi placeau majoritatea :)))
Hei, ma bucur mult! Si mie mi s-au parut foarte interesante toate detaliile, de aceea a iesit si atat de lung articolul :)) Cat despre uleiuri si pentru mine a fost cam greu sa ma hotarasc :p
Cat de tare!! Daca ai pus mosc in el sigur imi place si mie 😀
Interesant eveniment, cred că eu aș alege ceva arome florale cu vanilie.Foarte tare experimentul cu parfumurile testate pe bebeluși pentru a recunoaște parfumul mamei.
Foarte interesanta experienta ta. Chiar mi-as fi dorit sa ajung sa creez un parfumel. Imi doresc de mult timp un parfum numai de liliac!